HAKSIZ ÇIKMA ZAMMI NEDİR HAKSIZ ÇIKMA ZAMMI UYGULAMA ESALARI NELERDİR
Haksız Çıkma Zammı Nedir?
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 58. maddesinin 5. fıkrasında ise itirazında tamamen veya kısmen haksız çıkan borçludan, hakkındaki itirazın reddolunduğu miktardaki amme alacağının % 10 zamla tahsil edileceği hükme bağlanmıştır.
6183 sayılı Kanun'un 58. maddesi uyarınca kamu alacağının % 10 zamla tahsil edilebilmesi için ilgili adına düzenlenen ödeme emrine karşı açılan dava sonucunda tamamen veya kısmen haksız çıktığının yargı kararı ile ortaya konulması, yasal düzenlemede yer alan zammın tutarının tamamen veya kısmen reddolunan miktar üzerinde hesaplanması gerekmektedir.
30.06.2007 tarih ve 26568 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe konulan (1) sayılı Tahsilat Genel Tebliğinin İkinci Kısım, Birinci Bölümünde yer alan (III/5) işaretli bendinde, 6183 sayılı Kanunun 58'inci maddesinin beşinci fıkrasında; İtirazında tamamen veya kısmen haksız çıkan borçludan, hakkındaki itirazın reddolunduğu miktardaki amme alacağı %10 zamla tahsil edilir. hükmünün yer almıştır.
Bu madde hükmü ile ödeme emrine dava açan borçlunun tamamen veya kısmen haksız çıkması halinde %10 haksız çıkma zammı alınacağının açıkça belirtildiği, bu düzenleme, ödeme emrine karşı mesnetsiz dava açılmasını önlemeye yönelik bir düzenleme olduğundan, ödeme emrine karşı açılan davaların reddi halinde %10 zammın kesinleşecek kararlar üzerine uygulanması gerekmektedir.
Haksız Çıkma Zammı Uygulama Esasları Nelerdir?
1-Yukarıda açıklanan yasal düzenlemelerden de anlaşılacağı üzere haksız çıkma zammının, ödeme emrine karşı açılan davanın reddine ilişkin hükmün kesinleşmesinden sonra istenebileceği açıktır.
Haksız çıkma zammı alınabilmesi için haksız çıkma zammının konusunu oluşturan amme alacağının tahsili amacıyla düzenlenen ödeme emrine karşı açılan davada verilen ret kararı için temyiz yoluna gidilmesi halinde, temyiz isteminin sonucunun beklenmeksizin istenilen haksız çıkma zammında hukuka uygunluk bulunmayacaktır.
2-6183 sayılı Yasa'nın 58. maddesinin 5. fıkrasında düzenlenen anlamda borçlunun itirazında tamamen veya kısmen haksız olduğunun saptanması halinde haksız çıkma zammı istenebilir.
Ödeme emrinin iptali istemiyle açılan davanın işin esasına girilmeksizin süre aşımı yönünden reddedilmesi halinde davacının itirazında haksız çıktığını kabul etmek mümkün olmadığından, ve 6183 sayılı Yasa'nın 58. maddesinin 5. fıkrasında düzenlenen anlamda tamamen veya kısmen haksız olduğu veya haklı olduğu hususu saptanmadığından, tamamen haksız çıktığından bahisle ceza ihbarnamesi düzenlenmesi halinde bu durum hukuka uygun olmayacaktır.
3-Yine ödeme emrine itiraz davasının vergilerin terkini nedeniyle feragatle sonuçlanması nedeniyle mahkemece karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi halinde feragat nedeniyle uyuşmazlığın esası hakkında karar verilmesine yer olmadığı yolundaki vergi mahkemesi kararı davanın tamamen veya kısmen haksız çıktığı veya davasının reddedildiği anlamına gelmediğinden haksız çıkma zammı istenemeyecektir.
4-Haksız çıkma zammı, ödeme emrine karşı dava açan kimseden istenmesi gerekmekte olup; ödeme emrine davaya açmayan diğer ortak veya şirketten haksız çıkma zammı istenmesi hukuka aykırılık teşkil etmektedir.
Vergi davasına bakan vergi avukatı olarak vergi avukatı kanalı ile açacağınız vergi davasında Haksız Çıkma Zammında yukarıda belirtilen esasların dikkate alınması gerekmekte olup; bu esaslara aykırı olarak düzenlenen haksız zammı ihbarnameleri hukuka aykırı olacaktır.
Diğer Makaleler
- Dahilde İşleme İzin Belgesi Kapsamında İthal Edilen Eşyanın Yurt Dışı Edilmemesi Halinde, 4458 Sayılı Kanun Uyarınca İşlem Tesis Etmeye Yetkili İdarenin Giriş İşlemlerini Gerçekleştiren Gümrük İdaresi Olduğu Hakkında
- YARGITAY KARARLARI IŞIĞINDA CEZA YARGILAMASINDA DEFTER VE BELGELERİ İBRAZ-TESLİM ETMEME(GİZLEME) SUÇU
- eşyaların hangi pozisyona dahil olacağı konusunda mahkemece yapılacak değerlendirme sonucunda Gümrük Giriş Tarife İzahnamesi’nde yer alan açıklamalar da dikkate alınarak karar verilmesi gerektiği hakkında
- RE'SEN TARHİYAT
- Sermaye Şirketi Ortak ve Kanuni Temsilcilerinin Vergi Borçlarına Karşı Sorumluluğu
- UZLAŞILAN VERGİLER İÇİN VERGİLENDİRME HATASI BULUNMASI HALİNDE HATA VE DÜZELTME BAŞVURUSU YAPILABİR Mİ?
- 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU’NUN 10. MADDESİ UYARINCA KANUNİ TEMSİLCİNİN SORUMLULUĞUNUN KAPSAMI
- POS CİHAZLARININ SATIŞ DIŞI AMAÇLARLA KULLANILMASININ VERGİSEL BOYUTU VE POS TEFECİLİĞİNİN HUKUKİ BOYUTU
- VERGİ USUL KANUNUNA GÖRE TEBLİGAT YÖNTEMLERİ NELERDİR? VERGİ USUL KANUNA GÖRE TEBLİGATTA ÖZELLİKLİ DURUMLAR NELERDİR?
- Ortaklık Payını Devreden Limited Şirket Ortaklığının Kamu Alacağının Tahsilinden Doğan Sorumluluğu
- KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİ
- SAHTE FATURA DÜZENLEME VEYA KULLANMA SUÇU
- Miras Bırakanın Vergi Borçları İçin Her Bir Mirasçı Adına Hissesi Oranında İhbarname Düzenlenmesi Gerektiği Hakkında
- vergi avukatı
- Kesinleşen Vergi borcundan dolayı öncelikle kanuni temsilcilerin takip edilmesinin gerekmediği şirket ortağı ile kanuni temsilci arasında vergi borçlarının takip ve tahsili yönündenöncelik sonralık sırasının bulunmadığı hakkında
geri